Mitt Afrika

KILIMANJARO – DAGSPROGRAM

Dag 1 – flyg till Tanzania
Vi reser med tidigt flyg från Sverige via Amsterdam eller London, och ankommer på kvällen till Kilimanjaro International Airport. Vi möts av vår representant och reser ca 40 min på god asfalterad väg till Moshi och övernattar på Aishi Protea Hotel.

DAG 2 – Kilimanjaro
Vi påbörjar färden efter frukost genom transport i bil ca 2 timmar till Londorossi Gate (se karta). Vi vandrar Lemosho-rutten som stiger relativt långsamt från väster. Den kräver inte alpinistutrustning och är mycket vacker. Vi tillryggalägger 6 km (2-3 tim) genom bergsskogen och stiger ca 550 meter. Övernattning vid Big Tree Camp (2650 möh).

DAG 3 – Shira I Camp
Färden går vidare 8 km (6-8 tim) och stiger ca 830 meter upp till fjällhed med utsikt över Mount Meru om vädret tillåter. Övernattning vid Shira I Camp (3480 möh) vid en bäck. Klicka på kartan till höger för en större version.

DAG 4 – Shira Cathedral
Vandringen fortsätter över vacker fjällhed 11 km (6-8 tim) och stiger endast 370 meter. En bra dag för acklimatisering. Övernattning vid Shira Cathedral (3850 möh).

DAG 5 – Lava Tower
Vi lämnar fjällheden och når högre klippterräng, klättrar till Lava Tower (4640 möh) och därfeter ned till Barranco Huts Camp (3985 möh). Totalt ca 9 km (6-8 tim) och stigningen till campen är 135 meter (790 meter till Lava Tower).

DAG 6 – Karrangadalen
Rutten för oss idag 5,5 km (4-5 tim) uppför ”The Great Barranco Wall” nedanför Heim- glaciären. Därefter når vi Karrangadalen med sitt unika alpina hedlandskap, där man bland annat kan se den imposanta jätte- korsörten Senecio johnstonii ssp johnstonii och även jättelobelia Lobelia deckenii. Vi övernattar vid Karranga Camp (4040 möh). Den totala tigningen är endast 55 m, men dagens vandring är väsentlig för möjlighe- ten att anpassa sig till den höga nivån.

DAG 7 – Barafu
Vi vandrar idag 3,5 km (4-5 tim) och stigningen är 640 meter. Vi kommer att träffa på den rutt vi senare skall vandra nedför, efter toppbestigningen. Några timmars sömn vid Barafu Huts (4680 möh).

DAG 8 – Toppbestigning
Start vid midnatt efter kort sömn kvällen innan för att nå toppen via Stella Point! Väderlek och säkerhetsbedömning avgör. Vi vandrar ca 5 km (5-6 tim + 1-2 tim) uppför och ca 10 km nedför (5-6 tim). Stigning 1072 m till Stella Point, ytterligare 143 meter över snö till toppen. 2075 m ned till Millennium Camp där vi övernattar (3820 möh).

DAG 9 – Lemosho Gate
Efter välförtjänt vila fortsätter vi 20 km (5 tim, 1990 m nedför) utefter en mycket vacker rutt till Lemosho Gate där vi hämtas med bil för färd mot Aishi Protea Hotel vid Moshi.

DAG 10 – flyg hemåt
Vi kan vila ut under förmiddagen på det vackert belägna Aishi Protea Hotell och förbereda oss för hemfärden med flyg sen kväll mot Europa.

DAG 11 – till Sverige
Vi anländer tidigt på morgonen till Amsterdam eller London och återvänder till Sverige och Arlanda vid lunchtid.

Intresserad? Kontakta Mitt Afrika!